Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Sukuyhdistys

Sotien päätyttyä ryhdyttiin perustamaan sukuyhdistystä. Räsästen sukuyhdistyksen alkuunpanija oli filosofian professori Martti Räsänen. Hän avasi 2. helluntaipäivänä 21.5.1945 Helsingissä hotelli Helsingissä kokoussalissa pidetyn valmistelevan kokouksen. Sen tarkoituksena oli perustaa Räsäsille sukuyhdistys. Kokouksessa oli läsnä 55 sukuun kuuluvaa, Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti johtaja Reino Räsänen ja sihteeriksi professori Martti Räsänen.

Yhdistyksen perustava kokous pidettiin hotelli Helsingissä 28.10.1945. Läsnä oli 52 Räsästen sukuun kuuluvaa henkilöä. Kokouksessa toimi puheenjohtajana Reino Räsänen ja sihteerinä Uolevi Räsänen. Kokouksessa yhdistys päätettiin perustaa. Sille hyväksyttiin säännöt ja valittiin toimihenkilöt. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin professori Martti Räsänen ja johtokunnan muiksi jäseniksi ekonomi kamreeri Marja-Maija Böök, o.s. Räsänen, johtaja Reino Räsänen ja toimitusjohtaja Veikko Räsänen. Tilintarkastajiksi valittiin diplomi-insinööri Erkki I. Räsänen ja kauppias Matti Räsänen. Johtokunnan sihteeriksi valittiin Uolevi Räsänen ja taloudenhoitajaksi Marja-Maija Böök.

Räsästen Sukuyhdistyksen avaussanat 21.5.1945 Helsinki-hotellissa

ARVOISAT RÄSÄSET!

Keskusteltuani eräiden kaimojen ja sukunimien kanssa mm. toim.johtaja Matti Räsäsen kanssa, huomasimme merkkien viittaavan siihen, että kaikki Räsäset polveutuvat samasta alkulähteestä ja nimenomaan jostakin Kuopion ympäristöstä, Kuopiosta, Tuusniemeltä, Kaavilta, Nilsiästä, Maaningalta jne. Koska nimen kantasana ”räsä” on ylen harvinainen ja toistaiseksi selvittämättä, sekin osoittaisi, että kyseessä on todellakin sama suku, Näin ollen saimme aatteen, että olisi saatava koolle Räsästen sukukokous, jollaisia eräillä muillakin Savon aateleilla on ollut.

Tässä tarkoituksessa olemme tehneet tämän aloitteen ja pyytäneet asiasta kiinnostuneita Räsäsiä saapumaan tähän valmistelevaan kokoukseen keskustelemaan ensinnäkin, onko tälläinen sukukokous suotava ja missä lähinnä tulisi kysymykseen, Helsinki vai Kuopio ja (mahdollisesti) toiseksi, olisiko annettava esim. sukututkimusseuralle tai sen suosittelemalle ammattimiehelle suvun alkuperäin tutkiminen, jotta tietäisimme, olemmeko me kaikki tosiaankin yksiä Pulliaisia.

Keskustelun johtoa varten ehdottaisin kokouksen puheenjohtajaksi joht. Reino Räsästä

(Martti Räsänen)

Räsästen Sukuyhdistyksen perustaminen

Puheenjohtajat, kunniajäsenet ja muut vaikuttajat