Räsästen Sukuyhdistys ry

Su­ku­yh­dis­tys

Sotavuosien jälkeen Suomessa kaivattiin alueellisen identiteetin vahvistamista ja sukujen yhtenäisyyttä. Sukuyhdistyksiä perustettiin useita, joukossa myös Räsästen Sukuyhdistys ry. Aloitteen yhdistyksen perustamisesta teki professori Martti Räsänen keväällä 1945. Valmisteleva kokous pidettiin 21.5.1945 Helsingissä ja siihen osallistui 55 Räsästen sukuun kuuluvaa henkilöä.
Yhdistyksen perustava kokous oli seuraavana syksynä, 28.10.1945. Tässä kokouksessa osanottajia oli 52 henkilöä. Yhdistys päätettiin perustaa, sille hyväksyttiin säännöt ja valittiin toimihenkilöt. Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin professori Martti Räsänen ja johtokuntaan hänen lisäkseen Marja-Maija Böök, o.s. Räsänen, Reino Räsänen ja Veikko Räsänen. Sihteeriksi valittiin Uolevi Räsänen ja taloudenhoitajaksi Marja-Maija Böök.
Sukuyhdistyksen valmistelevan kokouksen avaussanoissa prof. Martti Räsänen oli todennut mm.  ”… huomasimme merkkien viittaavan, että kaikki  Räsäset polveutuvat samasta alkulähteestä ja nimenomaan jostakin Kuopion ympäristöstä, Kuopiosta, Tuusniemeltä, Kaavilta, Nilsiästä, Maaningalta jne. Koska nimen kantasana ”räsä” on ylen harvinainen ja toistaiseksi selvittämättä, sekin osoittaisi, että kyseessä on todellakin sama suku. … Olemme tehneet aloitteen, olisiko annettava esim. sukututkimusseuralle tai sen suosittelemalle ammattimiehelle suvun alkuperäin tutkiminen, jotta tietäisimme, olemmeko me kaikki tosiaankin yksiä pulliaisia.”
Professori Martti Räsäsen esittämiin kysymyksiin on jo ehditty saada kiinnostavia vastauksia Räsästen sukuyhdistyksen pian 80-vuotisen toiminnan aikana.
Laajempi ja yksityiskohtainen kuvaus yhdistyksen historiasta ja toiminnasta on valmistunut vuonna 2023 nimellä  ”Räsästen Sukuyhdistys ry:n julkaisu. I osa Historiikki 1945 – 2023 ”. Julkaisua voi tiedustella puheenjohtajalta, sihteeriltä tai rahastonhoitajalta.

Pu­heen­joh­ta­jat ja kun­nia­jä­se­net

Puheenjohtajat:
Martti Räsänen 1945 – 46, Erkki Räsänen 1947, Jorma O. Räsänen 1983 – 1985, Veikko Räsänen 1986 – 2001, Jouko Räsänen 2001 – 2021,

Hannu Räsänen 2021 –

Kunniajäsenet:
Jorma O. Räsänen 1987, Reino Räsänen 1991, Veikko Räsänen 1994, kunniapuheenjohtaja 2005,  Oiva Otto Räsänen 2023,

Matti Olavi Räsänen 2023